Koncepcja
„Zaufaj mi, a zrobię to sam”
Koncepcja pracy Rodzinnej Szkoły „Family Elementary School” to
„Razem z uczniem”
Autorką koncepcji jest Elżbieta Kozłowska – doświadczony pedagog i psychoterapeutka.
Autorami programów dla poszczególnych etapów kształcenia są nauczyciele przedmiotów.
Ogólna Koncepcja Pracy „Razem z uczniem”
- Psychoedukacja
jej motto brzmi: „emocjonalność, samodzielność, kreatywność” - Edukacja
czyli samodzielność, myślenie i aktywność - Metody i zasady pracy
specjalnie wybrany zestaw metod przynoszących najlepsze efekty w edukacji dzieci, aktywizujących wszystkie sfery rozwojowe i będących jednocześnie źródłem radości
Programy poszczególnych etapów kształcenia:
- Edukacja językowa
niezbędna we współczesnym świecie, z naciskiem na komunikację i pokonywanie barier emocjonalnych w wykorzystaniu języków obcych - Edukacja klas 1-3
nastawiona na aktywność dziecka, wykorzystywanie wszystkich zmysłów w nauce, uczenie odpowiedzialności i rozbudzanie motywacji wewnętrznej - Edukacja klas 4-8
wyznacznikiem pracy są możliwości ucznia, jego aktywność, motywacja do nauki. Uwzględnia programy dla poszczególnych przedmiotów.
System pracy w Family Elementary School jest przeciwwagą dla procesu depersonalizacji w tradycyjnym systemie polskiego szkolnictwa.
Tradycyjny system klasowo-lekcyjny, stanowiący podstawę edukacji polskiej, ma wiele wad:
- nie indywidualizuje oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych w stosunku do każdego ucznia
- nastawiony jest na wiedzę encyklopedyczną, ogranicza się do realizowania podręczników
- nie uwzględniania aspektów psychologicznych procesu uczenia się
Program Family Elementary School jest alternatywą dla tradycyjnej edukacji. Duże znaczenie przypisujemy emocjom i relacji ucznia z nauczycielami i rówieśnikami. Podstawowe założenia programu naszej szkoły:
- indywidualizacja oddziaływań – poziomowanie kształcenia
- rozwój motywacji wewnętrznej
- stymulowanie poczucia wartości i umiejętności emocjonalnych i społecznych
Kształcenie w Family Elementary School jest ściśle powiązane z wychowaniem. Wszystkie działania podejmowane w ramach pracy edukacyjnej odnoszą się do Koncepcji Pracy „Razem z uczniem”.
Na bazie tego programu powstały pomoce dydaktyczne oraz autorskie karty do pracy indywidualnej. Materiały te są ściśle ze sobą powiązane. Pomoce dydaktyczne są stale modyfikowane, uzupełniane i tworzone odpowiednio do potrzeb dzieci i zadań, które realizuje nauczyciel.
Dla dzieci z problemami rozwojowymi opracowany jest indywidualny program pracy.Opracowanie i realizacja tych programów należy do specjalistów i nauczyciela grupy.
Zajęcia specjalistyczne i dodatkowe w ramach programu dostosowujemy do potrzeb każdego dziecka. Są to:
- zajęcia wyrównawcze
- terapie indywidualne
- Prowadzą je specjaliści:
- pedagog specjalny
- nauczyciel terapii pedagogicznej
- terapeuta integracji sensorycznej
- logopeda
- psychoterapeuta