Klasy 4-8 – edukacja
Wszyscy nauczyciele realizują na swoim przedmiocie swój autorski program i Koncepcję Pracy Szkoły „Razem z uczniem”
W kalsach IV-VIII liczba uczniów grupie to maksymalnie do 10-11 . Nadal centralnym miejscem w klasach jest dywan. Ten sposób pracy sprzyja:
- komunikacji nauczyciela z uczniami
- lepszej wizualizacji treści, pomocy dydaktycznych
- zwiększeniu kontroli nad ich aktywnością
(zdjęcie)
Bardzo istotne w procesie kształcenia jest korzystanie przede wszystkim z pomocy dydaktycznych, które wizualizaują treści i umożliwiają aktywność każdemu uczniowi. Podręcznik nie stanowi podstawy pracy. Nauczyciele wykorzytują:
- różnorodne materiały źródłowe, książki, filmy, nagrania, audycje
- kart pracy opracowywanych przez siebie
- internet
- książki, słowniki
- audycje
(zdjęcie)
To co wyróżnia nasza szkołę to poziomowanie kształcenia również na etapie klas IV-VIII i to nie tylko w zakresie nauki języków obcych. Dzieci w związku z tym przebywają w grupach w których są określone poziomy zaawansowania- podstawowy i ponadpodstawowy. Daje to możliwość adekwatnej stymulacji dziecku, które jest wybitnie uzdolnione i takimu, którego tempo rozwoju jest wolniejsze. Ma to znaczenie edukacyjne, ale również emocjonalne.
Przydział do grup jest uzależniony od:
- możliwości ucznia
- stopnia opanowania dotychczasowego materiału
Tak jak na pierwszym etapie kształcenia w klasach I-III tak i tutaj ważne jest, aby uczeń odrabiał lekcje samodzielnie.
Jeżeli uczeń tego potrzebuje w stuacjach np:
- wyrównania różnic programowych
- występowania trudności edukacyjnych
organizowane są zajęcia wyrównawcze z nauczycielami przedmiotu, albo nauczycielami terapii pedagogicznej.
W procesie kształcenia silny nacisk kłądziemy na aktywność ucznia i rozwijanie motywacji wewnętrznej do nauki. W związku z tym korzystamy z oceniania kształtującego nie tylko w formie słownej, ale i w pisemnej.
Wykorzystujemy na tym poziomie takie metody jak:
- grywalizacja
- dyskusja
- mapę myśli
- techniki twórczego myślenia
- elementy projektu
zdjęcie-skany mapy myśli