Klasy 1-3
W prowadzeniu pracy edukacyjnej w klasach O, I, II, III, kierujemy się założeniami koncepcji pedagogicznej M. Montessori. Dzieci osiągają założenia podstawy programowej w tempie dostosowanym do własnych możliwości, z wykorzystaniem materiału rozwojowego M. Montessori, który gwarantuje łagodne przejście z poziomu myślenia konkretno-wyobrażeniowego do abstrakcyjnego.
W tym sposobie pracy kluczowe są następujące czynniki:
- klasy mieszane wiekowo
- pomoce dydaktyczne
Przestrzeń edukacyjna jest wyposażona w sukcesywnie tworzony materiał dydaktyczny, oraz materiał rozwojowy M. Montessori. Wszystkie pomoce są uporządkowane i umieszczone na otwartych regałach z możliwością dostępu dla każdego. Umożliwia to pracę indywidualną na wielu poziomach.
Dzieci młodsze przebywając w grupie mieszanej wiekowo bardzo szybko zdobywają umiejętności ucząc się od swoich straszych kolegów. Starsi zyskują tym, że uczą się również, ucząc innych. Klasa liczy maksymalnie 15 uczniów i pracuje z nimi nauczyciel i asystent.
Prace domowe zadawane są dzieciom raz w tygodniu. Dzieci powinny wykonywać je samodzielnie. To nauka samodzielnej pracy dla ucznia, a dla nauczyciela informacja o tym na ile uczeń potrafi samodzielnie poradzić sobie z zadaniem.
Proces edukacji nie jest prowadzony w tradycyjnym systemie klasowo lekcyjnym opartym wyłącznie o pracę frontalną, w ławce szkolnej. To są spotkania całej klasy na dywanie. Tworzy to przestrzeń w której:
- wszyscy są na tym samym poziomie komunikacji
- jest możliwość stałego kontaktu nauczyciela z uczniem
- sprzyja obserwacji ucznia i stymulacji zgodnej z jego potrzebami
Metody pracy stosowane przez nas aktywizują grupę w taki sposób, że każde dziecko ma szansę wykazania się umiejętnością, co daje możliwość ciągłego utrwalania zdobytych wiadomości, jak również stwarzają sytuację, w której dziecko czuje się członkiem grupy. Oprócz realizacji treści wynikających z podstawy programowej, każde dziecko może bez względu na wiek uczyć się tego, co wynika z jego potrzeb, zainteresowań i talentów. W pracy stosujemy takie metody jak:
- Pedagogika Zabawy KLANZA
- Elementy glottodydaktyki
- Matematyka Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej
- Grywalizacja-zdjęcie
- metoda projektu
- techniki twórczego myślenia
Glottodydaktyka to technika płynnego czytania ze zrozumieniem i pisania, kształtowanie nawyków czytelniczych i świadomości ortograficznej.
Matematyka Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. To stopniowe osiąganie dojrzałości do uczenia się matematyki, gdzie żaden z etapów nie może zostać pominięty. U podstaw leży umiejętność przeliczania realnych przedmiotów, następnie „konkretów” tj. liczenie na palcach, kościach czy koralikach, a dopiero w końcowym etapie dziecko może wykonywać operacje na liczbach, symbolach.