• Family Group - Social Media

Język polski

Uczenie się języka, to uczenie się myślenia i kreatywności. W edukacji polonistycznej ważne jest dla mnie, aby dzieci potrafiły myśleć, dyskutować, wyrażać swoją opinię, wnioskować, szukać i sięgać jeszcze dalej – jeśli tylko coś je zaciekawi. W swojej pracy bazuję na aktywizacji ucznia w procesie uczenia się, wykorzystując w tym celu autorskie pomoce dydaktyczne. Przy ich tworzeniu wspieram się elementami edukacji językowej Marii Montessori, ale wdrażam również wiele własnych pomysłów i modyfikacji – w odnalezieniu których największą inspiracją są moi uczniowie.

Uważam, że bardzo ważne jest przedstawianie zagadnień na konkrecie – tak, aby nawet w przypadku treści gramatycznych- często abstrakcyjnych – dzieci mogły „doświadczyć” tego, o czym się uczą. Często odwołuję się do mnemotechnik oraz nauki w oparciu o skojarzenia wzrokowe i ruchowe. Przy omawianiu tekstów literackich i kulturowych lubię wykorzystywać metody twórczego myślenia oraz różne formy przekładu intersemiotycznego.

Z życia okupowanej Warszawy…

Czasami ciężko nam jest wyobrazić sobie ogrom tragedii i nieszczęść, których doświadczyli ludzie walczący o wolność dla Polski w czasie okupacji niemieckiej. Nie są to tematy proste – ale zdecydowanie bardzo potrzebne. My przy okazji omawiania powieści Aleksandra Kamińskiego pt. Kamienie na szaniec spróbowaliśmy odtworzyć choćby małą część życia w okupowanej Warszawie. Na podstawie opisów …

Po drugiej stronie szafy! Lektury NIE są nudne!

Ostatnio wybraliśmy się w niezwykłą podróż w dość nietypowy sposób… Przez starą szafę przenieśliśmy się do zaczarowanej krainy Narnii. W czasie zgłębiania jej tajemnic natknęliśmy się na wiele magicznych stworzeń, o których uważnie zbieraliśmy informacje, by móc zamieścić je we własnoręcznie wykonanych albumach. Oprócz tego sami wcieliliśmy się w rolę naszych ulubionych bohaterów i odegraliśmy …

Uwaga na potwory!

Gdzie nie spojrzysz bałagan! Ulubiona bluzka zniknęła, spodnie też i totalnie nie masz się w co ubrać! Twój brat wkurza cię od rana, a młodsza siostra nie może się oderwać od telewizora i podejrzanie warczy, kiedy próbujesz się z nią pobawić. Okazuje się, że za tym wszystkim stoi nie kto inny… jak tylko DOMOWE POTWORY! …

Plac Broni… w pudełku! Lektury NIE są nudne!

Witajcie na placu Broni!

Chłopcy z placu Broni Ferenca Molnara to niezwykła powieść o przyjaźni, odwadze i bohaterstwie. Jej omawianie dostarczyło nam wielu wspaniałych wrażeń i ogromnych wzruszeń. Razem z bohaterami książki przeżywaliśmy emocjonujące przygody i poznawaliśmy siłę odwagi i poświęcenia – nie obyło się bez łez.

Aby zapamiętaj jak najwięcej z treści, postanowiliśmy uporządkować wiedzę za …

Jesienne wierszowanie i kilka słów o środkach stylistycznych

Jesień i poezja na dobre zawitały do Family Group!

W naszej szkole odbył się prawdziwy poranek poetycki! Uczniowie klas 4-5 prezentowali samodzielnie napisane wiersze. Wykazali się ogromną wrażliwością i kreatywnością. Swój wiersz zaprezentowała również Pani Ela. Wszyscy byli zachwyceni, a przy okazji utrwalali wiadomości o środkach stylistycznych, szukając ich we własnych tekstach. To zupełnie zmieniło naszą …

W świecie komiksu… Lektury NIE są nudne!

Kto z Was nie lubi komiksów? Ręka do góry! A czy wiecie, że komiksy, po które tak chętnie sięgają i mali, i duzi swoją historią sięgają aż do starożytności?! My podczas omawiania komiksu Jana Christy pt. Kajko i Kokosz. Szkoła latania, oprócz świetnej zabawy i  śledzenia przygód tytułowych bohaterów… zgłębiliśmy i prześledziliśmy historię obrazkowych historyjek …

Lektury NIE są nudne! W salonie gier…

Gry planszowe to świetna rozrywka dla każdego! Podczas rozgrywki dzieci kształtują koncentrację, umiejętność rywalizowania, kreatywność oraz mają możliwość rozwijania swojej wiedzy o świecie. Na wielu lekcjach, w celu uwalenia wiadomości, sięgamy właśnie po ten sposób porządkowania wiedzy.

Ale tym razem na zajęciach języka polskiego – odwróciliśmy sytuację! Podczas omawiania lektur w klasach 5 – 8 zabawiliśmy …

Kilka słów o gramatyce… czyli kolorowy zawrót głowy!

Tutaj podmiot, tam dopełnienie… Czasownik, rzeczownik, przymiotnik i… zaraz, zaraz – co to było? Gramatyka języka polskiego niejednego przyprawia o zawrót głowy, nas także… ale kolorowy!

Zagadnienia związane z gramatyką są trudne do zapamiętania, ze względu na swój, często abstrakcyjny, charakter. My ułatwiamy sobie zadanie, wykorzystując skojarzenia graficzne i kolorystyczne w oparciu o symbolikę Marii Montessori. …

Porządkowanie wiedzy na kolanie – tworzymy mapy myśli i lapbooki!

Kto z nas może powiedzieć, że po przeczytaniu książki zapamiętał ją w całości? My na pewno nie i to zupełnie normalne! Wiemy jednak, że nasza wiedza wymaga uporządkowania. Pomaga nam to zapamiętywać zdecydowanie więcej informacji. Z pomocą w powtórzeniu po omówieniu lektury przyszły nam lapbooki i mapy myśli!

Mapę myśli każdy z nas zdążył już poznać. …

Grywalizacja na języku polskim

Grywalizacja to użycie mechanizmów znanych z gier (planszowych, towarzyskich, komputerowych) do zmiany zachowań ludzi poza kontekstem gry. Grywalizacja to także wstrzykiwanie frajdy do czynności (takich jak praca, ranne wstawanie, oszczędzanie na emeryturę czy nauka), które normalnie frajdy nie sprawiają.
Wprowadzenie tych elementów grywalizacji na języku polskim ma dokładnie taki sam cel.
Postanowiłam przenieś ze swoimi uczniami elementy …