• Family Group - Social Media

Język polski

Uczenie się języka, to uczenie się myślenia i kreatywności. W edukacji polonistycznej ważne jest dla mnie, aby dzieci potrafiły myśleć, dyskutować, wyrażać swoją opinię, wnioskować, szukać i sięgać jeszcze dalej – jeśli tylko coś je zaciekawi. W swojej pracy bazuję na aktywizacji ucznia w procesie uczenia się, wykorzystując w tym celu autorskie pomoce dydaktyczne. Przy ich tworzeniu wspieram się elementami edukacji językowej Marii Montessori, ale wdrażam również wiele własnych pomysłów i modyfikacji – w odnalezieniu których największą inspiracją są moi uczniowie.

Uważam, że bardzo ważne jest przedstawianie zagadnień na konkrecie – tak, aby nawet w przypadku treści gramatycznych- często abstrakcyjnych – dzieci mogły „doświadczyć” tego, o czym się uczą. Często odwołuję się do mnemotechnik oraz nauki w oparciu o skojarzenia wzrokowe i ruchowe. Przy omawianiu tekstów literackich i kulturowych lubię wykorzystywać metody twórczego myślenia oraz różne formy przekładu intersemiotycznego.

Porządkowanie wiedzy na kolanie – tworzymy mapy myśli i lapbooki!

Kto z nas może powiedzieć, że po przeczytaniu książki zapamiętał ją w całości? My na pewno nie i to zupełnie normalne! Wiemy jednak, że nasza wiedza wymaga uporządkowania. Pomaga nam to zapamiętywać zdecydowanie więcej informacji. Z pomocą w powtórzeniu po omówieniu lektury przyszły nam lapbooki i mapy myśli!

Mapę myśli każdy z nas zdążył już poznać. …

Grywalizacja na języku polskim

Grywalizacja to użycie mechanizmów znanych z gier (planszowych, towarzyskich, komputerowych) do zmiany zachowań ludzi poza kontekstem gry. Grywalizacja to także wstrzykiwanie frajdy do czynności (takich jak praca, ranne wstawanie, oszczędzanie na emeryturę czy nauka), które normalnie frajdy nie sprawiają.
Wprowadzenie tych elementów grywalizacji na języku polskim ma dokładnie taki sam cel.
Postanowiłam przenieś ze swoimi uczniami elementy …

Lektury NIE są nudne! Twórczość w klasie 4

Nie da się ukryć, że czytanie szkolnych lektur nie zawsze należy do przyjemności. Krew, pot i łzy wylane podczas czytania tekstów może zrekompensować nam… zabawa! Bo właśnie temu powinno służyć czytanie tekstów – nawet tych najdłuższych 😉
Nie lubimy gdy na lekcjach powiewa nudą, dlatego aktywnie omawiamy to, co w danym tekście najważniejsze i najciekawsze. Rozprawy …

Ortografia ma znaczenie!

Czy zadawaliście sobie kiedyś pytanie: Po co nam ta ortografia?! My w czasie dyktanda bardzo często! Polska ortografia należy do jednej z najtrudniejszych na świecie. Nawet kiedy już opanujemy wszystkie zasady pisowni, to nagle okazuje się, że od każdej reguły jest jakiś wyjątek!!! I jak tutaj być mądrym? Ale my nie dajemy sobie taryfy ulgowej …

Autorka bloga o języku polskim – o sobie

Nazywam się Julita Michalak. Jestem absolwentką Uniwersytetu Łódzkiego na kierunkach filologia polska, logopedia z audiologią i neurologopedia. Lubię stale poszerzać swoje horyzonty i uczyć się nowych technik pracy z dziećmi oraz form wsparcia, którego potrzebują – dlatego też ukończyłam kurs integracji sensorycznej i podjęłam naukę w Studium Socjoterapii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży Krakowskiego Centrum …